Individuele Begeleiding

Bij OOK bieden we (specialistische) individuele begeleiding aan mensen met autisme.

(jong)volwassenen

Bij (specialistische) individuele begeleiding onderzoeken we hoe jij zo goed mogelijk geholpen kan worden met jouw hulpvraag. Als je dat fijn vindt, betrekken we ook jouw netwerk.

We maken gebruik van jouw individuele krachten en positieve eigenschappen. We streven ernaar om samen jouw hulpvraag op te lossen. Als dit niet haalbaar is helpen we je om een manier te vinden om zo goed mogelijk te leren omgaan met jouw uitdaging.

We zoeken naar een manier waarop je zo min mogelijk hinder ondervindt en zo zelfstandig mogelijk, met zo min mogelijk hulp, kan functioneren. Wat je hulpvraag ook is.

Jeugdigen

Bij jeugdigen wordt de vraag van de jeugdige altijd in de context van het gezinssysteem bekeken. Samen met alle betrokkenen maken we een zorgplan, waarin we afspreken hoe we gezamenlijk gaan bijdragen aan het doel.

Voorbeelden van doelen  

  • aanleren / oefenen / ondersteunen van vaardigheden zoals koken, plannen, organiseren, administratie, aankleden, deelname openbaar vervoer, telefoneren, boodschappen doen, persoonlijke hygiëne, verwerken van post
  • voeren van regie, door bijvoorbeeld agendabeheer, weekplanning beheren, invulling geven aan vrije tijd
  • bewustwording en beïnvloeding van gedrag bij bijvoorbeeld sociale beperking, inleven in anderen, antisociaal gedrag
  • inzicht in eigen capaciteiten
  • bevorderen / behouden van zelfredzaamheid
  • bevorderen / behouden van zelfregie
  • oefenen van gedrag in een veilige context, waarna transfer naar het dagelijks leven kan plaatsvinden
  • ondersteuning bij communicatie, bijvoorbeeld met familie, partner, school, werk of instanties
  • acceptatie van de beperkingen en het vinden van een manier om hiermee om te gaan
  • vormen van een reëel toekomstbeeld
  • voorbereiden op een aankomend life-event, bijvoorbeeld verhuizing, start van studie, of het moment dat je 18 wordt

Digitale begeleiding

Digitale begeleiding is begeleiding op afstand door middel van (beeld)bellen. Dit doen onze begeleiders via MS Teams, of telefonisch. De techniek is simpel, kennis en ervaring is niet nodig.

Digitale begeleiding is van grote meerwaarde bij hulpvragen waar veelvuldig kort contact nodig is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de controle van de persoonlijke hygiëne (“ben je al aangekleed?”), controle van taken (“zat er post in de brievenbus vandaag?”) of opvolging van persoonlijke afspraken (“Ik zag dat je jouw 3 talenten gemaild hebt, ik heb een nieuwe opdracht voor je”).

Digitale begeleiding biedt ook uitkomst op momenten dat contact met andere betrokkenen nodig is, bijvoorbeeld een leerkracht of behandelaar. Via digitaal contact houden we de lijnen kort.

Zorgplan  

Digitale begeleiding is een vast onderdeel van onze werkwijze. In het zorgplan maken we afspraken over de inzet van digitale begeleiding. Digitale begeleiding kan als aparte dienst ingezet worden (bijvoorbeeld bij ouderbegeleiding), maar wordt ook ingezet naast fysieke individuele begeleiding.